Skip to main content

Η μουσική αγωγή στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία


Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
Για την εγγραφή σας δείτε παρακάτω

Οι εγγραφές ξεκίνησαν!



Έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε το μάθημα δωρεάν. Εφόσον επιθυμείτε να λάβετε Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων μπορείτε να υποβάλετε την αντίστοιχη αίτηση.

Η υποβολή της αίτησης μπορεί να πραγματοποιηθεί μέχρι τη λήξη του μαθήματος, δηλαδή μέχρι τις 1 Απριλίου 2024.



Σχετικά με το μάθημα

Στο μάθημα παρουσιάζονται βασικές κατευθύνσεις σκέψης και ορισμοί για τη μουσική αγωγή για παιδιά στις μικρές ηλικίες, ενώ αντιμετωπίζονται κριτικά κάποιες απόψεις που θεωρούνται αυτονόητα σωστές και τελικά εγκλωβίζουν παιδαγωγούς και μαθητές. Τονίζεται η σημασία της μουσικής στον χώρο της εκπαίδευσης, αλλά και η βαρύτητα που έχει η μουσική στις μικρές ηλικίες για τη μετέπειτα εξέλιξη των παιδιών.

Στη συνέχεια παρουσιάζονται κάποιες βασικές αρχές και προτάσεις για μουσικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο, με έμφαση στην ακρόαση ήχων και μουσικής, στο τραγούδι, στην κίνηση, στη χρήση των κατάλληλων μουσικών οργάνων, σε μορφές δραματοποίησης και μη συμβατικής σημειογραφίας και ασφαλώς σε όλους τους δυνατούς συνδυασμούς των παραπάνω.

Στόχος δεν είναι η παρουσίαση έτοιμων σχεδίων σε μορφή συνταγών, αλλά η εξοικείωση με κάποιες αρχές που επιτρέπουν το δημιουργικό σχεδιασμό μουσικών δραστηριοτήτων σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια και που μπορεί να προσαρμόζονται κάθε φορά στις ιδιαίτερες ανάγκες μαθητών, εκπαιδευτικών και περιβάλλοντος, ευρύτερου και στενότερου. Παράλληλα θα γίνει ειδική αναφορά σε κάποια πεδία, στα οποία ο ρόλος της μουσικής αγωγής μπορεί να είναι καθοριστικός και στα οποία τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται όλο και περισσότερα προβλήματα, όπως ο χώρος της συναισθηματικής έκφρασης και επικοινωνίας των μικρών παιδιών.

Προαπαιτούμενα

Δεν απαιτούνται ειδικές μουσικές γνώσεις και δεξιότητες για να παρακολουθήσει κανείς το μάθημα!

Διδάσκων

Course Staff Image #1

Θεοχάρης Ράπτης

Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

O Θεοχάρης Ράπτης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με γνωστικό αντικείμενο Μουσική Παιδαγωγική. Σπούδασε Φιλοσοφία, Παιδαγωγική και Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και Μουσική Παιδαγωγική, Μουσικολογία και Φιλοσοφία στο Ludwig-Maximilians-Universität του Μονάχου στη Γερμανία. Μετά τον τίτλο Magister, προχώρησε στην εκπόνηση και ολοκλήρωση της διδακτορικής του διατριβής στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή. Τα ειδικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη φιλοσοφία της μουσικής αγωγής, τη μουσική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες, τη συστηματική μουσική παιδαγωγική, την άτυπη μουσική μάθηση, τη σχέση μουσικής αγωγής και συναισθήματος. Είναι συνεπιμελητής του επιστημονικού περιοδικού Μουσικοπαιδαγωγικά και διευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνών, Κινητικής Έκφρασης και Διδακτικών Εφαρμογών του ΠΤΝ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει συγγράψει δύο βιβλία, έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και έχει πάρει μέρος σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

[Πλήρες βιογραφικό: https://ecedu.uoi.gr/wp-content/uploads/2020/11/cv-raptis.pdf].


Ενότητες μαθήματος

Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στη θεματική
Εβδομάδα 1
Οι μύθοι για τη μουσική αγωγή Ι
Οι μύθοι για τη μουσική αγωγή ΙΙ
Οι μύθοι για τη μουσική αγωγή ΙΙΙ
Συστηματοποιώντας το πεδίο της μουσικής αγωγής
Η προσφορά της μουσικής αγωγής Ι
Η προσφορά της μουσικής αγωγής ΙΙ

Εβδομάδα 2: Μουσική και κίνηση
Εβδομάδα 2
Βασικές κατηγορίες μουσικών δραστηριοτήτων στις μικρές ηλικίες
Βασικές αρχές – μουσικές παράμετροι και κίνηση
Μέθοδος Dalcroze
Κινητικές δραστηριότητες για μικρά παιδιά
Δραματοποιήσεις

Εβδομάδα 3: Γλώσσα και τραγούδι
Εβδομάδα 3
Η γλώσσα και η μουσικότητά της
Βασικές αρχές για παιχνίδια με τον ρυθμό της γλώσσας
Από τη γλώσσα στο τραγούδι
Το τραγούδι με τα παιδιά – προετοιμασία και υλοποίηση
Βασικές αρχές και βήματα για το τραγούδι στην τάξη
Προβλήματα – δυσκολίες

Εβδομάδα 4: Ακρόαση ήχων και μουσικής
Εβδομάδα 4
Ακρόαση ήχων στο «μάθημα μουσικής»;
Ηχοτοπία και ηχοπερίπατοι
Ακρόαση μουσικής – η σημασία της για τις μικρές ηλικίες – προϋποθέσεις
Παράμετροι του ήχου και της μουσικής που ακούμε
Προτάσεις ακρόασης Ι
Προτάσεις ακρόασης ΙΙ (και αντι-προτάσεις)

Εβδομάδα 5: Τα μουσικά όργανα στο Νηπιαγωγείο – μη συμβατική σημειογραφία
Εβδομάδα 5
Τα όργανα του σώματος
Κοινωνική φόρμα της ομάδας με όργανα
Κρουστά στον κύκλο – κρουστά με κίνηση
Μελωδικά κρουστά
Μουσικοί σωλήνες
Μη συμβατική σημειογραφία

Εβδομάδα 6: Η μουσική αγωγή προς μια κατεύθυνση συναισθηματικής επάρκειας
Εβδομάδα 6
Ο κόσμος των συναισθημάτων
Μουσική και συναισθήματα
Τα συναισθήματα στον χώρο της εκπαίδευσης
Γενικές προτάσεις προς μια κατεύθυνση συναισθηματικής αγωγής
Η μουσική αγωγή ως μέσο ενίσχυσης της συναισθηματικής επάρκειας Ι
Η μουσική αγωγή ως μέσο ενίσχυσης της συναισθηματικής επάρκειας ΙΙ




Οδηγός Σπουδών Προγράμματος

Μπορείτε να δείτε περισσότερες πληροφορίες στον οδηγό σπουδών του προγράμματος.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Το πρόγραμμα διεξάγεται με βάση το εγκεκριμένο από το φορέα υλοποίησης χρονοδιάγραμμα.

Σημειώνεται ότι ο/η εκπαιδευόμενος/η αποδέχεται ότι η εγγραφή και φοίτησή του/της σε πρόγραμμα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης που υλοποιείται από το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (ΠΙ) γίνεται με βάση τον ισχύοντα Κανονισμό Σπουδών, που είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του ΚΕΔΙΒΙΜ, υπό την επιφύλαξη των ειδικότερα οριζομένων στον Οδηγό Σπουδών του προγράμματος.


Σε ποιους απευθύνεται

•   Νηπιαγωγούς

•   Παιδαγωγούς παιδικών σταθμών

•   Εκπαιδευτικούς μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

•   Δασκάλους, ιδίως των πρώτων τάξεων δημοτικού, που μπορούν να χρησιμοποιούν ποικιλοτρόπως τη μουσική στο μάθημά τους.

•   Δασκάλους μουσικής σε ωδεία και μουσικές σχολές

•   Όποια και όποιον ενδιαφέρεται για τη μουσική και αναγνωρίζει την αξία της, ιδίως για τις μικρές ηλικίες του

Τι θα μου προσφέρει το μάθημα

Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευόμενοι:

✔ θα μπορούν να οργανώνουν καλύτερα και πιο αυτόνομα μουσικές δραστηριότητες, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες σε κάθε περίπτωση

✔ θα έχουν αποκτήσει κάποιες βασικές μουσικές δεξιότητες, ώστε να υπάρχει ευρύτητα και μεγαλύτερη ποικιλία όταν εφαρμόζουν μουσικές δραστηριότητες στην τάξη

✔ θα γνωρίζουν καλύτερα βασικές έννοιες από τον χώρο της μουσικής και της μουσικής παιδαγωγικής

✔ θα είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν κριτικά τη θέση της μουσικής στον χώρο της εκπαίδευσης

✔ θα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τη μουσική για να ενισχύουν τη συναισθηματική επάρκεια των παιδιών

Για τη λήψη πιστοποιητικού απαιτείται

1. Επιτυχής ολοκλήρωση των εργασιών του μαθήματος

Συγκεκριμένα:

✔    Βαθμολογία μεγαλύτερη ή ίση με 50% σε κάθε διδακτική ενότητα (εβδομάδα) του προγράμματος (κλίμακα: 0-100%, Βάση: 50%, Άριστα: 100%)

2. Καταβολή σχετικού αντιτίμου

Επισημαίνεται ότι, τα δύο παραπάνω κριτήρια χρειάζεται να ισχύουν στον ίδιο κύκλο του προγράμματος.

Ενημερωθείτε για το κόστος συμμετοχής από τον πίνακα στο πάνω μέρος αυτής της σελίδας.


Επικοινωνία

•    e-mail: info@coursity.gr


  1. Κωδικός Μαθήματος

    MusicEd
  2. Έναρξη Μαθήματος

    19 Φεβρουαρίου 2024
  3. Ώρες επιμόρφωσης

    60 (2 ECTS)
  4. Κόστος παρακολούθησης

    Δωρεάν
  5. Λήψη Πιστοποιητικού

    €60