Θεοχάρης Ράπτης
Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
O Θεοχάρης Ράπτης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με γνωστικό αντικείμενο Μουσική Παιδαγωγική. Σπούδασε Φιλοσοφία, Παιδαγωγική και Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και Μουσική Παιδαγωγική, Μουσικολογία και Φιλοσοφία στο Ludwig-Maximilians-Universität του Μονάχου στη Γερμανία. Μετά τον τίτλο Magister, προχώρησε στην εκπόνηση και ολοκλήρωση της διδακτορικής του διατριβής στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή. Τα ειδικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη φιλοσοφία της μουσικής αγωγής, τη μουσική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες, τη συστηματική μουσική παιδαγωγική, την άτυπη μουσική μάθηση, τη σχέση μουσικής αγωγής και συναισθήματος. Είναι συνεπιμελητής του επιστημονικού περιοδικού Μουσικοπαιδαγωγικά και διευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνών, Κινητικής Έκφρασης και Διδακτικών Εφαρμογών του ΠΤΝ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει συγγράψει δύο βιβλία, έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και έχει πάρει μέρος σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
[Πλήρες βιογραφικό: https://ecedu.uoi.gr/wp-content/uploads/2020/11/cv-raptis.pdf].
Ενότητες μαθήματος
Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στη θεματική
Εβδομάδα 1
Οι μύθοι για τη μουσική αγωγή Ι
Οι μύθοι για τη μουσική αγωγή ΙΙ
Οι μύθοι για τη μουσική αγωγή ΙΙΙ
Συστηματοποιώντας το πεδίο της μουσικής αγωγής
Η προσφορά της μουσικής αγωγής Ι
Η προσφορά της μουσικής αγωγής ΙΙ
Εβδομάδα 2: Μουσική και κίνηση
Εβδομάδα 2
Βασικές κατηγορίες μουσικών δραστηριοτήτων στις μικρές ηλικίες
Βασικές αρχές – μουσικές παράμετροι και κίνηση
Μέθοδος Dalcroze
Κινητικές δραστηριότητες για μικρά παιδιά
Δραματοποιήσεις
Εβδομάδα 3: Γλώσσα και τραγούδι
Εβδομάδα 3
Η γλώσσα και η μουσικότητά της
Βασικές αρχές για παιχνίδια με τον ρυθμό της γλώσσας
Από τη γλώσσα στο τραγούδι
Το τραγούδι με τα παιδιά – προετοιμασία και υλοποίηση
Βασικές αρχές και βήματα για το τραγούδι στην τάξη
Προβλήματα – δυσκολίες
Εβδομάδα 4: Ακρόαση ήχων και μουσικής
Εβδομάδα 4
Ακρόαση ήχων στο «μάθημα μουσικής»;
Ηχοτοπία και ηχοπερίπατοι
Ακρόαση μουσικής – η σημασία της για τις μικρές ηλικίες – προϋποθέσεις
Παράμετροι του ήχου και της μουσικής που ακούμε
Προτάσεις ακρόασης Ι
Προτάσεις ακρόασης ΙΙ (και αντι-προτάσεις)
Εβδομάδα 5: Τα μουσικά όργανα στο Νηπιαγωγείο – μη συμβατική σημειογραφία
Εβδομάδα 5
Τα όργανα του σώματος
Κοινωνική φόρμα της ομάδας με όργανα
Κρουστά στον κύκλο – κρουστά με κίνηση
Μελωδικά κρουστά
Μουσικοί σωλήνες
Μη συμβατική σημειογραφία
Εβδομάδα 6: Η μουσική αγωγή προς μια κατεύθυνση συναισθηματικής επάρκειας
Εβδομάδα 6
Ο κόσμος των συναισθημάτων
Μουσική και συναισθήματα
Τα συναισθήματα στον χώρο της εκπαίδευσης
Γενικές προτάσεις προς μια κατεύθυνση συναισθηματικής αγωγής
Η μουσική αγωγή ως μέσο ενίσχυσης της συναισθηματικής επάρκειας Ι
Η μουσική αγωγή ως μέσο ενίσχυσης της συναισθηματικής επάρκειας ΙΙ
Οδηγός Σπουδών Προγράμματος
Μπορείτε να δείτε περισσότερες πληροφορίες στον οδηγό σπουδών του προγράμματος.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Το πρόγραμμα διεξάγεται με βάση το εγκεκριμένο από το φορέα υλοποίησης χρονοδιάγραμμα.
Σημειώνεται ότι ο/η εκπαιδευόμενος/η αποδέχεται ότι η εγγραφή και φοίτησή του/της σε πρόγραμμα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης που υλοποιείται από το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (ΠΙ) γίνεται με βάση τον ισχύοντα Κανονισμό Σπουδών, που είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του ΚΕΔΙΒΙΜ, υπό την επιφύλαξη των ειδικότερα οριζομένων στον Οδηγό Σπουδών του προγράμματος.